Kundvillkor
Dessa allmänna kundvillkor gäller för samtliga tjänster som Houzzes Property Service AB utför i enlighet med beställda arbetsuppdrag via kundkontakt.
Houzzes Property Service AB ansvarar för att utföra städtjänsten i enlighet med rutiner och policys samt i enlighet med överenskommelse i kundsamtal.
Houzzes Property Service AB förbinder sig att ha erforderliga säkerhetsrutiner samt att förvara tillträdesinformation ( nycklar och koder )på ett säkert sätt som inte kan härledas till kund.
All personal är försäkrade hos TRYGG & HANSA och all personal arbetar under sekretessavtal. Ansvarsförsäkringar finns hos TRYGG & HANSA .
​
Houzzes Property Service AB frihet från ansvar
Houzzes Property Service AB är fri från ansvar om skadan eller förseningen orsakats av kundens fel.
Houzzes Property Service AB är fri från ansvar om kund önskar att kundens nyckel ska förvaras på annat sätt än Houzzes Property Service AB förvar.
Houzzes Property Service AB ansvarar inte för eventuell väntetid som påverkar kunden då kund avtalat med oss att denne ska öppna dörr för att vi ska kunna utföra tjänsten.
​
Ersättning
Om skada på kundens egendom skett på grund av Houzzes Property Service AB oaktsamhet ska skadan anmälas inom 24h efter avslutad tjänst. Skadan ska sedan värderas av kund inom skälig tid och skadeståndsbelopp ska meddelas till Houzzes Property Service AB och ersätts enligt gängse lagar och praxis, såsom åldersavdrag och standardförbättring. Om anmälan inte har framförts inom nämnd frist, går kunden miste om rätten att göra gällande påföljder för skadan.
Om skada på kundens egendom skett på grund av Houzzes Property Services oaktsamhet enligt bestämmelserna ovan ger kunden rätt till ersättning. Ersättning sker i första hand via att Houzzes Property Service AB köper en likvärdig produkt och levererar till kund. Om Houzzes Property Service AB inte kan köpa och leverera en likvärdig produkt ska summan av marknadsvärdet på en likvärdig produkt med åldersavdrag dras av på kundens faktura.
Om kund tilldelat sin nyckel till Houzzes Property Service AB att förvara och nyckel försvunnit ersätter Houzzes Property Service AB kostnad för cylinderbyte samt tillhörande ny nyckel.
Ekonomi
Houzzes Property Service AB är godkänd för F-skatt.
Nekar skatteverket RUT-avdrag eller om kunden meddelat Houzzes Property Service AB felaktigt personnummer faktureras tjänstens fulla belopp utan RUT-avdrag. Kund ansvarar för att skriftligen meddela oss om förändringar för kundens möjlighet till RUT-avdrag.
Felaktigheter i en faktura eller annan betalningsanmaning från Houzzes Property Service AB måste reklameras senast på förfallodagen.
Betalningsvillkor sker 30 dagar netto. Efter 30 dagar tillkommer påminnelseavgift om 60kr. Vid obetalda fakturor lämnas ärendet till Kronofogdemyndigheten.
Kundens ansvar
​
Kunden ansvarar för att avboka tjänst eller ändra tidpunkten för tjänstens utförande senast kl. 07:00 den dagen tjänsten skulle ha skett. Enstaka/tillfälliga ändringar är debiteringsfria. Meddelas avbokningen efter 07:00 samma dag påförs kund dock kostnaden för detta uppdrag.
Kunden ansvarar för att Houzzes Property Service AB har rätt tillträdesinformation, så som adress och port- och larmkoder. Kunden ansvarar för att ev. avtalad tid när kund ska öppna en port/dörr verkställs. Om kund brister i nu aktuella avseenden, och Houzzes Property Service AB drabbas av skada och olägenheter, såsom stillastående personal och utrustning, påförs kunden kostnaden härför.
Kunden ansvarar för att Houzzes Property Service AB har rätt information om fastigheten där tjänsten ska utföras för att säkerhetsställa att den avtalade tjänsten ska kunna utföras.
Om det inträffar en skada ska kund snarast och inom 24h underrätta Houzzes Property Service AB för att senare kunna framställa anspråk på ersättning. Kund bär bevisbördan.
För det fallet att det finns inom eller i anslutning till fastigheten särskilt värdefull eller känslig egendom, eller specifik information gällande tjänst i kunds fastighet skall detta meddelas till Houzzes Property Service AB senast 48 timmar före det en tjänst avses påbörjas. För att utföra våra tjänster med den kvalité vi vill leverera ingår det i våra rutiner att flytta på vissa möbler. Om avsteg från våra rutiner ska genomföras, ex. att personal inte ska flytta på en specifik möbler, måste kunde meddela det senast 48 timmar före en tjänst avses påbörjas.
Reklamation
Om kund vill reklamera en tjänst ska reklamationen framföras till Houzzes Property Service AB inom 24h efter avslutat arbetstillfälle via mejl, info@houzzes.se Om klagomål inte har framförts inom nu nämnda frister, går kunden miste om rätten att göra gällande påföljder för bristfälligt utfört uppdrag.
Houzzes Property Service AB har 72 timmar på sig att åtgärda brister i den utförda tjänsten efter mottaget klagomål. Om Houzzes Property Service AB åtgärdande skulle vara bristfälligt, eller inte har utförts inom angivna 72 timmar, får kunden tillbaka motsvarande kostnad som kunden har på grund av Houzzes Property Services försummelse.
Uppsägning
Avtalad tjänst med löpande frekvens enligt kundsamtal avslutas genom ett skriftligt meddelande till info@houzzes.se
Houzzes Property Service AB har 2 veckor uppsägningstid om inget annat är överenskommet.
Avbokning
​
Avbokningar sker senast 4 timmar innan planerat tid annars kommer kunden att debiteras med full avgift .